Gå til hovedindhold

Robotten Min Læsemakker

Vi ønskede at gøre os nye erfaringer med robotten som formidler og at give både børn, biblioteker og læsning nye fremtidsperspektiver.

  • Læs op

Indhold

    Det kræver både træning og positive oplevelser med skriftsproget, at udvikle sig til flydende læser. Vi undersøgte med projektet Robotten Min Læsemakker, hvordan robot-teknologien og udvalgte ebøger kan indgå i et trygt og fascinerende læringsrum, hvor børn motiveres til at udvikle sproglige kompetencer og til at læse bibliotekernes digitale materialer.


    I dette projekt, der løb fra april 2018 og et år frem, undersøgte vi samspillet mellem humanoide robotter og ebøger som en motivationsskabende faktor for læsning og læsetræning i en bibliotekskontekst for målgruppen, børn i alderen 6 – 12 år.


    Med udgangspunkt i en designbaseret tilgang, fik vi gennem workshops og tests udviklet og afprøvet, hvordan robotten gøres til en helt særlig læsemakker. Resultatet blev et læse- og læringsprogram til biblioteket med fokus på robotter og børnenes behov.


    Formålet var at skabe synlighed om bibliotekets digitale ressourcer og koble dem til borgerens øvrige brug af biblioteksrummet.


    Partnere
    ITK, Aarhus Kommune
    Hovedbiblioteket, DOKK1
    Ballerup Bibliotekerne
    Frederiksberg Bibliotekerne


    Varighed
    1/4 2018 – 1/4 2019


    Støtte
    Projektet er støttet af DDB


    Kontakt
    Projektleder: Marianne Krogbæk mkrog@aarhus.dk

    Sidst opdateret: 3. oktober 2023