Active Cities
Active Cities er et Interreg NSR-projekt, som vil øge aktiv mobilitet, såsom gang og cykling, med henblik på at understøtte bæredygtig Co2-neutralitet. Det skal foregå ved at gøre mennesker til udgangspunkt for planlægning af gader, adfærdsændringer og grøn tilgængelighed af knudepunkter som togstationer og skoler. Dette skal sætte borgerne mere i centrum for byplanlægningen.
Baggrund og formål
Aarhus Kommune arbejder med at gøre skiftet mellem bil og aktive transportmidler lettere. Konkret arbejdes der med efterprøvning og udvikling af et koncept om såkaldte mobilitetsmødesteder – en slags skifteområde hvor det er attraktivt at lade bilen stå og fortsætte til fods, på cykel eller løbehjul. Konceptet bliver undersøgt ved hjælp af prøvehandlinger og interventioner - både fysiske såsom el-ladcykler til gymnasieelever og mere adfærdsmæssige forsøg, hvor vi forsøger, via citizen science, at forstå folks brug af de forskellige lokationer.
Projektets prøvehandlinger finder sted på tre forskellige lokationer i byen; Tangkrogen, Eskelunden og i Egå. Lokationen i Egå er centreret omkring gymnasiet, hvor det skal afprøves om introduktionen af en ny mobilitetsform (el-ladcykler), til en ny målgruppe (gymnasiets elever), kan ændre noget på de unges mobilitetsvaner og tanker om deres fremtidige mobilitetsvalg.
Ved Tangkrogen og Eskelunden ligger fokus på to gratis parkeringspladser, da de danner rammen for et såkaldt mobilitetsmødested, hvor det skal være nemt og attraktivt at stille bilen og fortsætte til fods, på cykel eller løbehjul videre – fx ind mod byen.
På Tangkrogen og Eskelunden vil der blive afprøvet både fysiske og adfærdsmæssige prøvehandlinger. De adfærdsmæssige prøvehandlinger vil fokusere på at undersøge og forstå folks mobilitetsvaner i samarbejde med brugerne. Prøvehandlingerne giver indblik i den umiddelbare effekt, og giver mulighed for at opdage barrierer for skiftet mellem transportmidler, og finde måder at håndtere dem.
I øjeblikket indsamler projektet data om brugen af de forskellige lokationer. Der tælles i øjeblikket type og antal på de trafikanter, der benytter grusparkeringen ved Tangkrogen og Eskelunden. Det foregår ved hjælp af sensorteknologi og med fuld anonymisering. Formålet er at blive klogere på, hvordan pladsen bruges og fremadrettet understøtte fysisk aktivitet og aktive transportformer.
VIL DU VÆRE MED TIL AT BLIVE KLOGERE PÅ MOBILITETSMØNSTRE?
Organisering
Gemeente (kommune) Leeuwarden (Holland) er ledende partner i projektet, og dermed overordnet projektejer. Projektet i Aarhus gennemføres af Magistratsafdelingen for Teknik og Miljø og Magistratsafdelingen for Kultur og Borgerservice. Aalborg Universitet bidrager til konceptualisering og evaluering.
Projektet har syv deltagende lande; Holland, Belgien, Tyskland, Frankrig, Norge, Sverige og Danmark. Heraf er ledende-partner (byen) Leeuwarden og følgende by-partnere er; Aarhus, Bergen, Groningen, Hamburg, Lille, Lund og Mechelen samt følgende videns-partnere er; Aalborg Universitet, KU Leuven (Universitet) og Walk21.
Samarbejdspartnere:
Gemeente Leeuwarden (ledende partner)
Aarhus Kommune - Teknik og Miljø, Aarhus Kommune (by-partner og intern Aarhus partner)
Bergen kommune (by-partner)
Gemeente Groningen (by-partner)
Freie und Hansestadt Hamburg, Bezirk eimsbuettel (by-partner)
Ville de Lille (by-partner)
Lunds Komun (by-partner)
Stad Mechelen (by-partner)
Aalborg Universitet (videns-partner)
Katholieke Universiteit (KU) Leuven (videns-partner)
Walk21 (videns-partner)
Støtte
Active Cities er et Interreg NSR-projekt, som har et samlet budget på 5,2 millioner Euro.
Projektperiode
Projektet løber frem til 31. december 2025.
Kontaktperson
Gustav Friis (MTM) og Mathilde Bech Epstein (ITK / Tech Lab)